نخستين اجلاس وسيع نيروهای ملي،مترقي و دموکرات افغانستان در اروپا تدوير يافت!
مشعل مشعل

در اين اجلاس که به روز شنبه 19 اپريل سال روان در شهر ايندهوفن کشور شاهي هالند راه اندازی شد، نزديک به پنجصد تن از نماينده گان احزاب ، سازمانها ،حلقات ، گروپ ها، چهره های مستقل سياسي،فرهنگي و ادبي هم ميهن ما از کشورهای گونه گون اروپايي چون فنلند، ناروی،سويدن، دنمارک، آلمان، سويس، فرانسه، انگلستان وهالند اشتراک ورزيده بودند.

کار جلسه را آقای شمس الحق شمس رييس شورای آلمان حزب متحدملي افتتاح نموده،با سخنان کوتاه به زبان پشتو به اشتراک کننده گان نشست خوش آمديده گفته و از آقای شيخ حسن تقاضا نمود تا با آياتي چند از قرآن مجيد الشان کار اجلاس را افتتاح نمايد. سپس آقای شمس از اشتراک کننده گان اجلاس خواهش نمود تا به ياد رفته گان راه ترقي و آزادی،سعادت و عدالت کشورمان به پا خاسته و برای يک دقيقه سکوت اختيار نمايند.

بعد از آن وی از آقای فريد سياوش معاون شورای اروپايي حزب متحدملي و عضو کميسيون تدارک اجلاس خواهش نمود تا پيرامون اهداف نشست سخناني چند بيان دارد.

آقای سياوش به گونۀ فشرده هدف نشست را که همياری و همپيوندی نيروهای ملي،مترقي و دموکرات افغانستان در اروپا است، بيان داشت.

بعداً آقای شمس کشمي نماينده حزب آرمان ملي گزارش کارکردهای کميسيون تدارک و برگزاری اجلاس وسيع نيروهای ملي،مترقي و دموکرات افغانستان در اروپا را به خوانش گرفته و برای کار نشست آرزوی مؤفقيت نمود.

پس از آن رياست جلسه را آقای رحمت الله بيژنپور عضو رهبری کنگره ملي به عهده گرفته و پس از پيشگفتار کوتاهي به ترتيب الفبا از نماينده گان احزاب سياسي تقاضا نمود تا سخنراني نمايند.او پس از آنکه از چهره های ماندگار و سرشناس سياسي نيم سده پسين کشورمان که ديگر در ميان مان نيستند ياددهاني کرده و با قدر داني از مبارزات قهرمانانه  آنان سخن گفت،پيام شادباش بانو فوزيه کوفي نماينده منتخب مردم در پارلمان و فعال سياسي کشورما را عنواني اشتراک کننده گان اجلاس به خوانش گرفت.

نخستين سخنران آقای امان الله استوار عضو رهبری حزب آرمان ملي بود که براساس برنامه از پيش تهيه شده کميسيون بين 30 تا 40 دقيقه به سخنانش پرداخت.

پس از آن آقای خليل زمر معاون حزب فعالين صلح افغانستان ديدگاه هايش را پيرامون وضع سياسي،اقتصادی و امنيتي کشورمان بيان داشت.

به تعقيب او آقای صلاح الدين صميم رييس شورای اروپايي کنگره ملي افغانستان به بيان نکات نظر کنگره ملي در مورد مسايل مطروحه پرداخت .

سخنران ديگر آقای ياسين بيدار رييس شورای اروپايي حزب متحد ملي بود که نخست پيام آقای نورالحق علومي رييس حزب شان را عنواني اشتراک کننده گان اجلاس به خوانش گرفت و سپس به ايراد بيانيه خويش پرداخت .

سخنران پاياني بخش نخست آقای شفيق الله توده يي رييس شورای اروپايي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان بود که بيانيه نهضت فراگير را ارائه داشت .

پس از يک تفريح کوتاه بخش ديگر کار اجلاس گشايش يافته و گرداننده گي آن را آقای خليل زمر به عهده داشت.

در اين بخش نماينده گان حلقات ، گروپ های سياسي و شخصيت های مستقل سخنراني کردند که نخستين شان آقای سليم صابری سخنگوی کميسيون مؤقت تفاهم و وحدت اعضای سابق حزب وطن (ح.د.خ.ا.) در شهر هامبورگ بود که به بيان نظرات از نام کمسيون شان پرداخت.

متعاقباً آقای سرور منگل به نماينده گي عده يي از کدرها و شخصيت های سياسي مربوط به حزب وطن سخنراني کرد.

سپس آقای فيض الله البرز عضو هيأت رهبری و سخنگوی سازمان گروه کار در اروپا بيانيه اش را ايراد نمود.

پس از آن آقای جليل پرشور به ابراز نظر پرداخت.

بعداً آقای بصيرکامجو رييس حزب سوسيال دموکرات خراسان نکات نظر خود را بيان کرد و پس از آن آقای آصف احمدی رييس فدراسيون فرهنگي غرجستان پيام شادباش آن فدراسيون را عنواني اجلاس به خوانش گرفت.

سپس آقای احسان واصل عضو هيأت رييسه شورای اروپايي پيام آقای شيرمحمدبزرگر رييس مجلس موسسان نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان را عنواني اشتراک کننده گان اجلاس به خوانش گرفت.

بعد از آن بانو راضيه شهرستاني بر بحث پيرامون مقوله عدالت و جايگاه زن کشور ما در رهيابي به آن پرداخت.

پس از آن آقای داوود عزيزی صحبت نموده و در جريان آن بر وحدت ميهن پرستان تأکيد ورزيد.

سپس آقای نورمحمد سنگر ديدگاه کميته فعالين ح.د.خ.ا را بيان داشت.

آخرين سخنران در بخش دوم آقای داکتراحمدشاه بود که پيام آقای عبدالطيف پدرامرهبرکنگره ملي را عنواني اشتراک کننده گان اجلاس قرائت نمود.

پس از يک وقفه کوتاه بخش پاياني کار اجلاس شروع و آقای شفيق الله توده يي رياست آن را پيش برد.

از آنجايي که در جريان تفريح شمار زياد اشتراک کننده گان در تبادل افکارميان هم توقع داشتند تا ابرازنظرها پايان يافته و اجلاس پيرامون اتخاذ تصاميم معيين کارش را دنبال نمايد ،آقای توده يي پس از رايزني  با اشتراک کننده گان گرد هم آیی، پیشنهاد نمود تا بهتر است وقت بيشتر برای کنکاش بالای اسنادی که از نام اجلاس به تصويب مي رسند و ساختار کاريي که ايجاد مي گردد صرف گردد  و از دوستاني که نام نويسي کرده بودند بنابر کمبود وقت صميمانه تقاضا کرد تا از صحبت های شان صرف نظر نمايند که در نتيجه شماری زيادی از 40 تن که در ميان آن نامهای آشنا چون آقای داکتر سليم مجاز که برای اشتراک در اين نشست از امريکا تشريف آورده بود،آقای عبدالشکور خوشه چين مسوول حلقه عياران،آقای داکتر هارون اميرزاده پژوهشگر و کارشناس سياسي از لندن، بانو نجيبه هوتکي، بانو نور ضيا فرين و شماری ديگر صرف نظر کردند،اما چند تن هم بر صحبت شان تأکيد ورزيدند و سرانجام فيصله گرديد تا چند تن محدود بيانيه های شان را به گونه فشرده ايراد نمايند.

نخست بانو نسرين منصور رييس شورای همبسته گي زنان افغان در آلمان بيانيه اش را ايراد نمود.

بعداً آقای عطاالرحمن تقصير شعری را به خوانش گرفت.

پس از آن بانو دکتورس شفيقه رزمنده ،بانو پروين هاشم منصور، بانو اميليا اسپارتک و بانو نوريه بارکزی به نوبت صحبت نموده و هرکدام بر کم رنگ بودن نقش زنان در کار همايش انگشت انتقاد گذاشته و بر سهم دهي گسترده زنان در همچو گردهمايي ها تأکيد ورزيدند.

سپس آقای نسيم جعفری بنا بر کمبود وقت مکث کوتاهي بر مشارکت ملي و عدالت اجتماعي کرده و از اينکه نتوانست ديدگاه هايش را به درستي به گوش اشتراک کننده گان برساند مراتب تاسفش را بیان داشت.

همچنان آقای وحيد قدرتي پيشنهاداتی چند ارائه داشت که راه اندازی و ايجاد تلويزيون سراسری خواست شاخص او بود.

سپس آقای فرهاد همدم بر ضرورت طرح های مشخص از جانب سخنرانان ياددهاني نمود،اما آقای حسن ضمير که پس از او سخن راند، بر فراخ بيني و برداشت سخنان ديگران ولو تلخ هم باشد تأکيد ورزيد، زيرا به گفته او همين گفتمان و ديالوگ است که نکات نظر را نزديک مي سازد.

پس از آن بر مبنای پيشنهاد آقای توده يي پيرامون ايجاد کميته کاری تبادل نظر صورت گرفت که آقايان ياسين بيدار،صديق وفا،جاويد جويا، احمدشاه قادری،داکتر حبيب منگل،امان الله استوار،جليل پرشور،صلاح الدين صميم و شمار ديگری نکات نظر شان را ابراز داشتند.

سخنان آقای داکتر نجيب مسير در اين زمينه نقطه پاياني را گذاشت چنانچه او در سخنانش از اراده نيک سياسي که بر فضای اجلاس چيره گشته،و از نزديکي نيروها از راه گفتمان و تداوم آن از طريق شبکه انترنتي ياددهاني نموده ،افزود که بدون شک تفاوت نظرهای گسترده ميان برنامه ها و ديدگاه های احزابي که در اين جا سخنراني نمودند وجود دارد،به گونه مثال آقای زمر در بيانيه خويش از نيو ليبراليسم و بازار آزاد و عدم مداخله حکومت در اقتصاد سخن مي زند،در حالي که آقای توده يي بر موقف چپ – دموکراتيک به عنوان مهمترين گزينه سياسي نهضت فراگير و اقتصاد مختلط ، کنترول سيستم اقتصادی از جانب دولت و حمايه طبقات پاييني جامعه از سوی حکومت تأکيد دارد که اين خود به گفتمان و بحث گسترده نياز دارد و از همين رو نبايد در مورد ايجاد ساختاری شتاب بخرج داد.

آقای انجنير صاحب نظر سليم پس از آنکه چندين بار از پايان صلاحيت کار کميسيون تدارک و برگزاری اجلاس يادآوری گرديد،به ادامه کار کميسيون پافشاری کرده و به معرفي اعضای کميسيون و کار خلاقانه آنان پرداخت .

آقای احمدشاه قادری نيز بر عدم شتاب زده گي در انتخاب کميسيون تاکيد نمود.

سپس توافقنامه که از سوی کميسيون موظف در اجلاس ترتيب گرديده بود توسط آقای قيوم ميرزاده عضو رهبری شورای اروپايي حزب متحدملي قرائت گرديد که به اتفاق آرأ به تصويب رسيد.

قطعنامه اجلاس از سوی بانو نسرين مفيد عضو هيأت رييسه شورای اروپايي نهضت فراگير به خوانش گرفته شد که به اتفاق آرأ مورد پذيرش اشتراک کننده گان قرار گرفت .

در نتيجه قرار بر آن شد تا نماينده گان احزاب سياسي در تفاهم با رهبری احزاب شان در مرکز از 1 تا 3 تن،نماينده گان گروپ ها و حلقات 1 تا 2 نفر و از 10 تا 20 تن از شخصيت های مستقل که توانايي و صلاحيت کار ميان گروه بيشمار ميهن پرستان را که تاکنون با هيچ سازمان سياسي تماس ندارند،به خاطر کار مشترک و همگاني در راه ايجاد وحدت و همسويي نيروهای ملي،مترقي و دموکرات طي دوهفته پيشرو برگزينند و از جريان کار شان به همه گان آگاهي دهند.

گفتني است که در جريان کار اجلاس آقای محمدهاشم پيکار منشي اول گروه کار و آقای برهان الدين عقاب به نماينده گي از گروپ طرفداران دموکراسي و فراقومي در کانادا و تني چند فعالان سياسي از درون کشور ضمن تماس تیلفوني پيام های حمايت و همبسته گي خويش را با اجلاس ابراز داشتند،که بنا بر کمبود وقت امکان پخش پيام های آنها ميسر نگرديد.

بايد افزود که سناريوی کار اجلاس و ساير مسايل مربوط به اجندأی آن از جانب کميسيون تدارک و برگزاری از پيش برنامه ريزی گرديده بودکه برمبنای آن کار اجلاس که حوالي ساعت 13:00 به وقت اروپای مرکزی شروع شده بود به اميد تحقق هرچه زودتر فيصله های آن  حوالي يک شب پايان يافت .

 

گزارش مفصل اجلاس به زودی آماده و از طريق سايت مشعل  بدست نشر سپرده خواهد شد.

 


April 21st, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها